Últimas Notícias

Congresso ABES Fenasan 2017 promove Conferência Livre de Saúde inédita e lança Câmara Temática de Saúde Ambiental

O Congresso ABES-Fenasan 2017, promovido pela ABES– Associação Brasileira de Engenharia Sanitária e Ambiental e pela AESabesp – Associação dos Engenheiros da Sabesp entre os dias 2 e 6 de outubro, sediou, pela primeira vez em sua história, uma Conferência Livre de Saúde.

Com o tema “Saneamento no Território: Como estabelecer e fortalecer o diálogo entre os setores de saneamento e de saúde?”, a conferência discutiu a importância de políticas públicas integradas no cenário atual, levando em consideração o crescimento das cidades e regiões metropolitanas.

O painel foi coordenado pela diretora da ABES-SP e coordenadora das Câmaras Técnicas de Saúde Pública e Resíduos Sólidos de São Paulo, Roseane Maria Garcia Lopes de Souza, que iniciou com a leitura do texto base utilizado para a conferência (leia abaixo).

A abertura ficou por conta do Superintendente de Planejamento Integrado – PI da Sabesp, Dante Ragazzi Pauli, ex-presidente da ABES e coordenador da Câmara Temática de comunicação no Saneamento, que destacou a relevância deste tipo de ação. “Quando surgiu a ideia de fazer a conferência eu de pronto achei muito interessante. A ABES tem lutado bastante, com vocês sabem, ela é uma entidade com mais de 50 anos, e é muito ativa nos debates do setor. Ultimamente nós temos tentado aproximar cada vez mais o saneamento da sociedade. Ele chega de forma muito tímida para a população, que ainda tem poucas informações a respeito. Nós ainda temos muito a fazer e este painel é um passo muito importante, por isso eu agradeço a todos pela presença e participação”.

Luiz Belino Ferreira Sales

Em seguida, Luiz Belino Ferreira Sales, do Departamento de Vigilância em Saúde Ambiental e Saúde do Trabalhador do Ministério da Saúde iniciou a Mesa Redonda: Saneamento no Território: Como integrar as ações entre os setores de saneamento e de saúde?, com a palestra ‘As metas da saúde, dengue, zika e a revisão da Portaria 2914/11 sobre padrão de potabilidade de água para Consumo Humano’.

Em sua apresentação, Luiz Belino falou sobre vigilância em saúde e destacou quais são as perspectivas para a integração do saneamento e da saúde. “Hoje, nosso intuito é ampliar o objeto da vigilância, ampliar a capacidade de predição, e ampliar a integração entre as áreas de vigilância, que é justamente o que estamos fazendo aqui hoje. Além disso, precisamos fortalecer a capacidade de atuar nos antigos objetivos, com a vigilância de doenças transmissíveis no novo cenário epidemiológico, bem como consolidar novos objetos”.

 

 

José Carlos Mierzwa

Na sequência, o Prof. Dr. José Carlos Mierzwa, do Departamento de Engenharia Hidráulica e Ambiental da Escola Politécnica da USP discorreu sobre as ‘Barreiras Múltiplas em Sistemas de Tratamento de Água conversando com o Plano de Segurança da Água’, e ressaltou mais uma vez a riqueza da discussão. “Esse é sem sombra de dúvida um debate muito importante, principalmente por estar havendo um processo de revisão das políticas de abastecimento no Ministério Público”.

 

 

 

Wanderley da Silva Paganini

A mesa redonda foi encerrada com a palestra ‘O Saneamento e as Barreiras Sanitárias como Indutoras da Promoção da Saúde’, do Prof. Dr. Wanderley da Silva Paganini, Superintendente de Gestão Ambiental da Diretoria de Tecnologia, Empreendimentos e Meio Ambiente da Sabesp, que destacou a necessidade de levar este tipo discussão para a sociedade. “No ponto de vista do saneamento nós fomos treinados para fazer saneamento com obra. A síntese da minha fala é como incluir a população nesse setor, trazendo informação e educação para a utilização dos serviços. Agora é o momento de darmos um passo adiante, não só na questão da tecnologia, mas de como utilizar os recursos que já temos”.

 

Ao final, Maria Lucia Coelho Silva, diretora nacional da ABES e articuladora das Câmaras Temáticas da entidade, lançou a nova Câmara Temática de Saúde Ambiental, que será coordenada por Roseane Maria Garcia Lopes de Souza.

Maria Lucia Coelho e Roseane Souza também foram delegadas para participar da Etapa Nacional da 1ª Conferência Nacional de Vigilância em Saúde e levar as propostas aprovadas pelos participantes do painel.

”Foi a primeira vez na história dos congressos da ABES que nós fizemos uma conferência livre de saúde e nós conseguimos fazer com que o público aprovasse as propostas. Ou seja, não basta realizar uma conferência, nós temos que ter coisas concretas para pode encaminhar para o Conselho Nacional de Saúde. Então a gente espera que a nossa proposta seja robusta e que ela chegue na Conferência Nacional de Vigilância em Saúde. Além disso nós tivemos as experiências dos professores, cada um trouxe uma visão, o que eu achei muito legal, que soma, porque uma das coisas que fica mais claro é que eu tenho que pensar em tecnologia, mas antes eu também tenho que pensar em educação, na questão da comunidade. Eu acho que nessa pauta tem que estar todo mundo junto”, comentou Roseane.

 

Confira abaixo a lista de propostas aprovadas:

 

1º Lugar Resíduos Sólidos – Investir em tecnologia para o processamento e reciclagem dos resíduos sólidos urbanos.
2º Lugar Metas de Saúde – Estabelecer metas progressivas relacionadas à universalização do saneamento.
3º Lugar Articulação Institucional – Elaborar planejamento integrado das áreas de saúde pública com o saneamento ambiental, por intermédio da Fundação Nacional de Saúde e do Ministério das Cidades, para promoção de ações, avaliação de indicadores de saúde e de saneamento, para a melhoria da qualidade de vida da população e conjugação de esforços nas políticas públicas.
4º Lugar Áreas com deficiência de saneamento básico – Priorizar os recursos financeiros disponíveis no setor de Saúde, para o saneamento de áreas com registro de enfermidades relativas à deficiência ou à inexistência de saneamento.
5º Lugar Informação e comunicação para o saneamento – Disponibilizar as informações e as bases de dados do Ministério da Saúde relacionados ao saneamento (vigilância da água, cadastro de populações em áreas contaminadas, surtos e agravos relacionados ao saneamento ambiental), e integrá-las na plataforma do Ministério das Cidades.
6º Lugar Agrotóxicos – Controlar a pulverização aérea de agrotóxicos no campo para o uso agrícola, uma vez que há o risco de contaminação dos mananciais.
7º Lugar Zoonoses – Promover campanhas de sensibilização sobre a importância da limpeza de áreas sujeitas ao acumulo de água parada. Envolver os agentes comunitários e utilizar equipamentos no combate à dengue e a zika vírus (ex: utilização de drones para inspeção de áreas com riscos de propagação).
8º Lugar Valorização da educação sanitária e de saúde ambiental – Implantar matéria obrigatória no ensino fundamental de saneamento ambiental em todas as escolas (públicas e privadas) com o objetivo de que a próxima geração tenha consciência da importância do saneamento para a saúde e meio ambiente.
9º Lugar Áreas com deficiência de saneamento básico – Auxiliar financeiramente os municípios para o estudo de soluções de saneamento básico para comunidades isoladas.
10º Lugar Recursos financeiros – Estudar a possibilidade de utilização do dinheiro arrecadado com as multas dos serviços de saneamento, de forma exclusiva para a melhoria do setor de saneamento.
11º Lugar Recursos financeiros – Destinar recursos financeiros para a FUNASA e o Ministério das Cidades, para aplicação em estudos e planejamento de saneamento básico nos municípios, no sentido de erradicar as doenças causadas pela falta de saneamento.
12º Lugar Valorização da educação sanitária e de saúde ambiental – Fomentar a educação sanitária e de saúde ambiental em parceria com os setores de saneamento e saúde.

 

13º Lugar Água para consumo humano – Revisar a Portaria 2914/11 estabelecendo claramente as áreas de atuação do setor saúde, meio ambiente, regulação e recursos hídricos.
14º Lugar Metas de saúde – Estabelecer com os serviços de saneamento, no âmbito municipal, as metas de saúde.
15º Lugar Valorização da educação sanitária e de saúde ambiental – Sistematizar ações e programas de educação sanitária e de saúde, através de convênios com órgãos de saneamento, educação, saúde, veículos de comunicação e organizações não governamentais.
16º Lugar Informação e comunicação para o saneamento – Informar, com agilidade, os serviços de saneamento acerca das doenças e surtos, ocasionados pela água para consumo humano, esgotos sanitários, drenagem e resíduos sólidos.
17º Lugar Assistência técnica – Estabelecer parcerias para assistência técnica aos municípios na elaboração de termos de referência, editais, acompanhamento de projetos e obras e suporte à gestão.
18º Lugar Articulação institucional – Realizar programas e projetos conjuntos, entre o setor saúde e saneamento, na busca de soluções para a universalização do saneamento.
19º Lugar Agrotóxicos – Proibir a pulverização aérea de agrotóxicos (fumacê), em áreas de alto risco de contaminação ambiental, para o combate do mosquito transmissor das doenças dengue, chikungunya e zika.
20º Lugar Assistência técnica – Destinar recursos permanentes para Programas de governo voltados a assistência técnica aos municípios, para a elaboração de termos de referência, editais, acompanhamento de projetos, obras e suporte à gestão.
21º Lugar Resíduos sólidos – Priorizar investigações epidemiológicas na população exposta a áreas contaminadas, incluindo os lixões.
22º Lugar Água para consumo humano – Destinar recursos para análises da água para consumo humano relativo à utilização de fontes alternativas.
23º Lugar Água para consumo humano – Estabelecer os parâmetros para as análises obrigatórias de grupos específicos de contaminantes.
24º Lugar Zoonoses – Gerenciar a retirada de resíduos dos piscinões para que haja a diminuição da proliferação dos mosquitos que trazem riscos à saúde.
25º Lugar Resíduos sólidos – Combater as doenças decorrentes do manejo irregular de resíduos sólidos.

 

TEXTO ORIENTADOR DA CONFERÊNCIA LIVRE CONGRESSO ABES/FENASAN 2017(*)

(*) texto adaptado do texto base da 1ª Conferência de Vigilância em Saúde

A poluição gerada pelos processos de produção e consumo desenfreados resulta em enorme impacto no meio ambiente e na vida das pessoas. Nas práticas de saúde coletiva as questões ambientais e de saneamento básico são ainda grandes problemas sanitários, representando de 30 a 35% na carga global das doenças, havendo a necessidade de dar consistência às vinculações no campo da saúde e saneamento. No Brasil, de acordo com a Organização Mundial da Saúde, estima-se que 18% dos problemas de saúde estão relacionados com a poluição. Associada às queimadas da Floresta Amazônica, a liberação de gases de efeito estufa contribuem ao problema das mudanças climáticas que resultam em mais riscos à saúde, especialmente das populações vulneráveis, decorrente do aumento da temperatura do planeta.

A crise da água, duramente vivenciada pelas populações do semiárido, atinge os grandes centros urbanos do Nordeste, Centro-oeste e Sudeste. A região metropolitana de São Paulo viveu recentemente a pior escassez de água dos últimos 80 anos. Os eventos climáticos extremos vêm se acentuando, agravando efeitos sobre grandes centros urbanos que cresceram de modo desordenado, com grandes concentrações de população em suas periferias, sem planejamento e uso do solo adequados, com a consequente poluição, degradação do ambiente e má qualidade de vida.

Em nosso país, a ocupação desordenada do solo é a maior responsável pelos danos à vida e à saúde decorrente dos desastres de origem natural. O assentamento em áreas de risco é um fenômeno que vem se agravando progressivamente.

A baixa oferta e o limitado acesso de grande parcela da população brasileira ao saneamento básico é um desrespeito aos direitos humanos e traz grave impacto sanitário. É responsável por ciclos de grandes epidemias de doenças transmitidas por mosquitos ao longo dos últimos 30 anos. Inicialmente dengue, agora concomitantemente dengue, zika e chikungunya, estas doenças incidem sobre a saúde de milhões de pessoas. As complicações neurológicas de crianças cujas mães contraíram Zika durante a gravidez – especialmente a epidemia de microcefalia registrada na Região Nordeste – revelam a face dramática de um Estado com limitada capacidade de proteger seus cidadãos. Estas epidemias recorrentes revelam também a não efetividade dos programas e ações de controle de vetores centrados na dispersão de agrotóxicos no interior e no entorno das residências das famílias brasileiras e na responsabilização dos indivíduos. Mais absurda ainda é a lei recém-editada que possibilita a dispersão de agrotóxicos por aviões nas áreas urbanas visando o controle de mosquitos transmissores de doenças.

Com os impactos das condições climáticas (enchentes, secas); do despejo de esgotos “ïn natura” nos corpos d’água; do lançamento de resíduos sólidos em mananciais; dos custos elevados de operação, se impõe o desafio constante para os serviços de água e esgoto de tratar o tema gestão de riscos como ferramenta às boas práticas de prestação de serviços.

O agravamento das crises política e econômica pelas quais o país vem passando só faz aumentar a oportunidade da discussão do saneamento ambiental. O investimento em infraestrutura, particularmente em saneamento, em que tem grandes déficits de atendimento até hoje, continua sendo uma questão central para um projeto de país. Outros pontos relevantes são licenciamento ambiental; o saneamento em favelas, um dos grandes déficits do país; saneamento em metrópoles; sustentabilidade urbana; as questões operacionais, eficiência, riscos à saúde, gestão de ativos, gestão ambiental, a nova Lei das Estatais; formas de contratação de serviços e de projetos.

Partindo da compreensão de que:

  1. a) A saúde da população é resultante da forma como a sociedade se organiza nas dimensões econômica, social, política, ambiental e cultural;
  2. b) O atual contexto político-econômico-social-ambiental e sanitário do país indica a deterioração ou ameaça aos meios de reprodução da vida social 01;

As ações de Saneamento e de Saúde devem incidir sobre diversos planos, cabendo à Vigilância em Saúde examinar as condições de vida e saúde das populações para organizar intervenções nos seus respectivos territórios e ao setor saneamento criar políticas públicas que de fato tragam a universalização dos serviços básicos de saneamento nos municípios brasileiros.

O debate sobre Vigilância em Saúde dentro do contexto do saneamento favorece discutir formas de como combinar, da maneira mais integrada possível, os meios e as políticas públicas existentes para promover um novo padrão de saúde entendido também como qualidade de vida, bem como soluções para resolver problemas de saúde das pessoas e das coletividades.

A complexidade da realidade brasileira impõe que todos sejam protagonistas: Saneamento, Recursos Hídricos, Meio Ambiente, Saúde, academia, empresas e sociedade civil, a fim de possibilitar programas e projetos de forma universal, integrada, participativa e territorial, possibilitando assim as melhores práticas para promoção do saneamento e da saúde pública.

 

Perguntas norteadoras para Conferência Livre

  1. A partir dos problemas identificados no território, que estratégias podem gerar ações integradoras dos setores de saúde e de saneamento?
  2. Como assegurar ações intersetoriais, com participação da comunidade, nas ações de saneamento e saúde desenvolvidas no território?
  3. Quais alternativas são viáveis para reformular o modelo atual de saneamento e de saúde?
  4. A falta de saneamento básico na área urbana e rural é grande ameaça à saúde pública?

Documentos de apoio Documentos base da 1ª CNVS: http://conselho.saude.gov.br

Documentos técnicos: http://abes-dn.org.br/?page_id=2525

Para mais imagens, acesse a galeria de fotos aqui.

 

99 Comentários em Congresso ABES Fenasan 2017 promove Conferência Livre de Saúde inédita e lança Câmara Temática de Saúde Ambiental

  1. I was wondering if you ever thought of changing the layout of your website? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 pictures. Maybe you could space it out better?

  2. Your blog is a true gem in the vast expanse of the online world. Your consistent delivery of high-quality content is truly commendable. Thank you for consistently going above and beyond in providing valuable insights. Keep up the fantastic work!

  3. It?s in reality a nice and helpful piece of information. I?m happy that you shared this helpful information with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.

  4. Thanks for your article. I also believe laptop computers have become more and more popular currently, and now are usually the only type of computer utilized in a household. It is because at the same time that they are becoming more and more affordable, their computing power is growing to the point where they’re as powerful as desktop through just a few years ago.

  5. I wanted to take a moment to express my gratitude for the wealth of invaluable information you consistently provide in your articles. Your blog has become my go-to resource, and I consistently emerge with new knowledge and fresh perspectives. I’m eagerly looking forward to continuing my learning journey through your future posts.

  6. I like the helpful info you provide in your articles. I?ll bookmark your weblog and check again here regularly. I’m quite sure I?ll learn lots of new stuff right here! Best of luck for the next!

  7. Your writing style effortlessly draws me in, and I find it difficult to stop reading until I reach the end of your articles. Your ability to make complex subjects engaging is a true gift. Thank you for sharing your expertise!

  8. Your storytelling prowess is nothing short of extraordinary. Reading this article felt like embarking on an adventure of its own. The vivid descriptions and engaging narrative transported me, and I eagerly await to see where your next story takes us. Thank you for sharing your experiences in such a captivating manner.

  9. Your blog is a true gem in the vast expanse of the online world. Your consistent delivery of high-quality content is truly commendable. Thank you for consistently going above and beyond in providing valuable insights. Keep up the fantastic work!

  10. This article resonated with me on a personal level. Your ability to emotionally connect with your audience is truly commendable. Your words are not only informative but also heartwarming. Thank you for sharing your insights.

  11. In these days of austerity as well as relative stress about having debt, lots of people balk contrary to the idea of having a credit card in order to make acquisition of merchandise or maybe pay for a holiday, preferring, instead just to rely on the tried plus trusted way of making transaction – hard cash. However, if you have the cash there to make the purchase 100 , then, paradoxically, that is the best time for you to use the cards for several reasons.

  12. Your blog is a true gem in the vast expanse of the online world. Your consistent delivery of high-quality content is truly commendable. Thank you for consistently going above and beyond in providing valuable insights. Keep up the fantastic work!

  13. Köln’de Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  14. Your positivity and enthusiasm are undeniably contagious! This article brightened my day and left me feeling inspired. Thank you for sharing your uplifting message and spreading positivity among your readers.

  15. Your dedication to sharing knowledge is unmistakable, and your writing style is captivating. Your articles are a pleasure to read, and I consistently come away feeling enriched. Thank you for being a dependable source of inspiration and information.

  16. Healthcare Blog provides news, trends, jobs and resources for health industry professionals. We cover topics like healthcare IT, hospital administration, polcy

  17. Hamburg’da Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  18. Gerçek bir sonuç veren en iyi medyumu halu hoca ile sizlerde çalışınız. İletişim: +49 157 59456087 Aşık Etme Büyüsü, Bağlama Büyüsü gibi çalışmaları sizlerde yaptırabilirsiniz.

  19. Thanks for your article. What I want to point out is that when evaluating a good on-line electronics shop, look for a internet site with full information on critical indicators such as the personal privacy statement, safety details, any payment guidelines, as well as other terms in addition to policies. Often take time to see the help in addition to FAQ segments to get a better idea of how the shop performs, what they are capable of doing for you, and in what way you can use the features.

  20. Your dedication to sharing knowledge is unmistakable, and your writing style is captivating. Your articles are a pleasure to read, and I consistently come away feeling enriched. Thank you for being a dependable source of inspiration and information.

  21. Hello there! This post could not be written much better! Going through this article reminds me of my previous roommate! He always kept talking about this. I am going to send this article to him. Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

  22. Awesome blog! Do you have any suggestions for aspiring writers? I’m planning to start my own website soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m completely confused .. Any recommendations? Bless you!

  23. I think other web-site proprietors should take this website as an model, very clean and excellent user genial style and design, let alone the content. You are an expert in this topic!

  24. Hi there, just changed into aware of your weblog thru Google, and found that it is truly informative. I am gonna be careful for brussels. I will be grateful for those who continue this in future. A lot of folks will probably be benefited out of your writing. Cheers!

  25. Your positivity and enthusiasm are truly infectious! This article brightened my day and left me feeling inspired. Thank you for sharing your uplifting message and spreading positivity to your readers.

  26. BioVanish a weight management solution that’s transforming the approach to healthy living. In a world where weight loss often feels like an uphill battle, BioVanish offers a refreshing and effective alternative. This innovative supplement harnesses the power of natural ingredients to support optimal weight management.

  27. Sugar Defender is the #1 rated blood sugar formula with an advanced blend of 24 proven ingredients that support healthy glucose levels and natural weight loss.

  28. This article is a real game-changer! Your practical tips and well-thought-out suggestions are incredibly valuable. I can’t wait to put them into action. Thank you for not only sharing your expertise but also making it accessible and easy to implement.

  29. I wanted to take a moment to express my gratitude for the wealth of valuable information you provide in your articles. Your blog has become a go-to resource for me, and I always come away with new knowledge and fresh perspectives. I’m excited to continue learning from your future posts.

  30. I?ll right away grab your rss feed as I can not find your email subscription link or newsletter service. Do you have any? Please let me know so that I could subscribe. Thanks.

  31. Your positivity and enthusiasm are undeniably contagious! This article brightened my day and left me feeling inspired. Thank you for sharing your uplifting message and spreading positivity among your readers.

  32. Avrupa’nın en iyi tanınan medyum hocalarından medyum haluk yıldız hocamız siz değerli kardeşlerimize yardım eli uzatıyor.

  33. What i do not understood is in reality how you’re now not actually a lot more neatly-favored than you may be now. You’re so intelligent. You already know thus considerably with regards to this matter, produced me in my opinion imagine it from numerous varied angles. Its like men and women aren’t fascinated until it is something to do with Lady gaga! Your own stuffs outstanding. All the time care for it up!

  34. Avrupa’nın en güvenilir medyum hocalarından medyum haluk yıldız hocamız siz değerli kardeşlerimize yardım eli uzatıyor.

  35. Thanks for another informative blog. Where else could I get that kind of info written in such an ideal way? I’ve a project that I’m just now working on, and I have been on the look out for such information.

  36. Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at alternatives for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

  37. I like what you guys are up also. Such clever work and reporting! Keep up the superb works guys I?ve incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my site 🙂

  38. I?ll immediately clutch your rss as I can’t in finding your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Kindly allow me understand in order that I may subscribe. Thanks.

  39. I just could not leave your web site before suggesting that I extremely loved the usual info an individual supply in your guests? Is gonna be again continuously in order to investigate cross-check new posts

  40. I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking to construct my own blog and would like to know where u got this from. appreciate it

  41. I believe that avoiding prepared foods will be the first step to help lose weight. They could taste great, but ready-made foods possess very little nutritional value, making you take in more simply to have enough strength to get over the day. Should you be constantly having these foods, transferring to grain and other complex carbohydrates will help you to have more electricity while having less. Thanks alot : ) for your blog post.

  42. Just want to say your article is as astounding. The clarity in your post is simply spectacular and i could assume you’re an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the enjoyable work.

  43. I think this is one of the most important info for me. And i am glad reading your article. But want to remark on few general things, The web site style is perfect, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  44. I’ve learned quite a few important things through your post. I’d personally also like to say that there might be situation that you will get a loan and do not need a co-signer such as a Fed Student Aid Loan. But if you are getting that loan through a traditional banker then you need to be ready to have a cosigner ready to help you. The lenders will probably base their decision over a few components but the greatest will be your credit history. There are some financial institutions that will also look at your work history and come to a decision based on this but in many instances it will depend on your credit score.

  45. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get four e-mails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Appreciate it!

  46. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site offered us with valuable info to work on. You’ve done an impressive job and our entire community will be grateful to you.

  47. Somebody essentially help to make seriously posts I would state. This is the very first time I frequented your website page and thus far? I amazed with the research you made to create this particular publish incredible. Wonderful job!

  48. I’m not sure exactly why but this web site is loading very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a problem on my end? I’ll check back later and see if the problem still exists.

  49. It?s really a nice and useful piece of info. I?m glad that you shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  50. Many thanks for this article. I’d also like to talk about the fact that it can end up being hard when you find yourself in school and starting out to initiate a long history of credit. There are many pupils who are merely trying to survive and have long or beneficial credit history can sometimes be a difficult factor to have.

  51. One thing I would really like to discuss is that weightloss program fast can be achieved by the perfect diet and exercise. Ones size not just affects the look, but also the overall quality of life. Self-esteem, depression, health risks, plus physical capabilities are damaged in extra weight. It is possible to do everything right whilst still having a gain. If this happens, a condition may be the root cause. While a lot food and not enough work out are usually at fault, common medical conditions and trusted prescriptions can greatly increase size. Thanks alot : ) for your post in this article.

  52. Hey there! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this. I will forward this page to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

  53. Hi! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to check it out. I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Outstanding blog and fantastic design.

  54. Oh my goodness! an incredible article dude. Thanks However I am experiencing situation with ur rss . Don?t know why Unable to subscribe to it. Is there anyone getting an identical rss downside? Anyone who is aware of kindly respond. Thnkx

  55. Its like you read my mind! You appear to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a little bit, but other than that, this is great blog. A great read. I will definitely be back.

  56. Hi there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog. Is it very hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty fast. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to start. Do you have any tips or suggestions? With thanks

  57. Fantastic website. Lots of useful information here. I am sending it to a few buddies ans also sharing in delicious. And of course, thank you for your effort!

  58. Thanks for your helpful post. As time passes, I have come to be able to understand that the particular symptoms of mesothelioma are caused by a build up associated fluid between lining of your lung and the breasts cavity. The disease may start in the chest region and pass on to other parts of the body. Other symptoms of pleural mesothelioma include weight loss, severe inhaling and exhaling trouble, fever, difficulty eating, and irritation of the face and neck areas. It ought to be noted that some people having the disease don’t experience virtually any serious signs or symptoms at all.

  59. I absolutely love your blog and find almost all of your post’s to be exactly what I’m looking for. can you offer guest writers to write content available for you? I wouldn’t mind producing a post or elaborating on a number of the subjects you write concerning here. Again, awesome weblog!

  60. Hello my loved one! I want to say that this post is amazing, great written and include almost all important infos. I would like to see more posts like this .

  61. I was wondering if you ever considered changing the page layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or two images. Maybe you could space it out better?

  62. Hello, you used to write magnificent, but the last several posts have been kinda boring? I miss your great writings. Past few posts are just a little out of track! come on!

  63. Terrific work! That is the type of info that should be shared around the internet. Disgrace on Google for not positioning this post upper! Come on over and discuss with my website . Thank you =)

  64. Thanks a lot for sharing this with all folks you actually know what you’re talking approximately! Bookmarked. Please also visit my site =). We may have a hyperlink alternate arrangement between us!

Dicas, comentários e sugestões

Seu e-mail não será publicado.